جت رنگرزی پارچه

جت رنگرزی پارچه - آذرام تکس

جت رنگرزی پارچه

آیا با جت رنگرزی پارچه آشنایی دارید؟ دستگاه های رنگرزی جزء ابتدایی ترین دستگاه های نساجی می باشند که از گذشته تا کنون بنا به پیشرفت تکنولوژی تغییر کرده اند. دستگاه جت رنگرزی برای رنگ کردن الیاف در صنایع نساجی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر دستگاه رنگرزی جت جزء بهترین دستگاه های رنگرزی در دنیا است که از لحاظ کارکرد و شکل ظاهری انواع مختلفی دارد. جت رنگرزی در انواع برند ها و با ظرفیت های متفاوت در کشور ما وجود دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع جت رنگرزی پارچه و نحوه عملکرد آن ها آشنا کنیم.

آشنایی با دستگاه جت رنگرزی پارچه

دستگاه جت رنگرزی پارچه به منظور رنگرزی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. با پیشرفت تکنولوژی این نوع دستگاه ها دارای تغییرات چشمگیری شده اند به گونه ایی که دیگر نیاز چندانی به دخالت اپراتور ندارند‌. در واقع این دستگاه دارای سرعت و دقت بالایی است که به صورت اتوماسیون کار می کند. جت رنگرزی پارچه به دلیل رنگرزی که در حجم بالا دارد در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. جت رنگرزی پیشرفته از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آنها وظایف مخصوص به خود را دارند. این قسمت ها شامل موارد زیر می باشد:

  • مخزن اصلی که در آن پارچه و محلول ماده رنگزا قرار می گیرد.
  • مخزن جدا به منظور افزودن ماده رنگزا به مخزن اصلی
  • سیستم تخلیه و بارگیری
  • قطعه حرکت دهنده کالا و محلول
  • مجهز به دستگاه کنترل دما و فشار

قسمت های تشکیل شده جت رنگرزی پارچه به دلیل اینکه در معرض مواد شیمیایی و اسید هستند باید جنس مقاومی داشته باشند. جنس این دستگاه ها معمولا از فولاد ضد زنگ همراه با روکش تفلون و استیل است که در برابر خوردگی مقاوم هستند. در دستگاه جت رنگرزی پارچه کالا و رنگ هر دو متحرک هستند. حرکت نسبی آن به گونه ایی است که باعث افزایش جذب رنگ و یکنواختی رنگرزی می شود.

هدف اصلی جت رنگرزی پارچه انتقال مولکول های رنگ به پارچه به صورت یکنواخت و موثر است. مراحل رنگرزی توسط دستگاه جت رنگرزی پارچه به صورت زیر می باشد؛

  • در جت رنگرزی پارچه به صورت حلقه بسته در آمده و دائما به وسیله فشار آب در حال گردش می باشد. مخزن دستگاه به صورت اتوماتیک تا اندازه مشخصی پر شده و دمای آن با شیب مشخص تا مقدار معین افزایش می یابد.
  • پس از آنکه دمای آب به ۸۰ درجه سانتی گراد رسید پارچه به مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار می گیرد. اکنون با تزریق مواد به وسیله دستگاه اتوماتیک، الیاف پارچه از هم باز می شود.
  • اکنون دوباره با شیب مشخص دمای آب بالا رفته تا جایی که مواد کاملا شستشو داده شوند. بعد از آن در مرحله پخت که دمای آب به ۱۲۰ درجه سانتی گراد رسیده است الیاف پارچه توسط رنگی که به دستگاه تزریق می شود رنگرزی می شود.

جت رنگرزی پارچه - آذرام تکس

انواع مدل های جت رنگرزی/دستگاه جت رنگرزی پارچه

ماشین های جت رنگرزی پارچه را بر اساس نوع پارچه ای که رنگرزی می کنند و نتیجه نهایی رنگرزی به سه دسته کلی تقسیم می کنند. این سه دسته شامل ماشین جت رنگرزی جریان ملایم ، ماشین جت رنگرزی جریان هوا، ماشین جت رنگرزی کاملا غوطه ور می باشند. جت رنگرزی پارچه از لحاظ مکانیزم کلی نیز شامل دو نوع زیر می باشد.

  • دستگاه جت رنگرزی پارچه افقی

از این دستگاه برای رنگرزی پارچه های حساس، ظریف و شکننده همچون ریون، حریر و پلی استر استفاده می شود‌. جت رنگرزی پارچه افقی از پیچ و خم کمی برخوردار است و پارچه به صورت آزاد و راحت درون دستگاه قرار می گیرد. با این وجود شکستگی پارچه بسیار کم شده و به ظرافت آن آسیبی وارد نمی شود. در حقیقت جت رنگرزی افقی بهترین دستگاه برای رنگرزی این نوع پارچه ها است اما معایب خاص خود را نیز دارد. بزرگترین معایب آن مصرف آب زیاد است به همین دلیل دارای پساب بیشتری نیز می باشد‌. هر چند به مرور زمان و با توجه به پیشرفت تکنولوژی این دستگاه ها تغییر می کنند.  اما به دلیل استفاده از این نوع جت برای رنگرزی پارچه های ظریف نمیتوان مصرف آب آن را تا حد زیادی کم کرد.

  • دستگاه جت رنگرزی پارچه خمره ای یا دایره ای

در دستگاه جت رنگرزی پارچه دایره ای به دلیل پیچ و خم هایی که دارد پارچه دارای کشش فراوان می باشد. به همین خاطر بیشتر برای رنگرزی پارچه هایی از آن استفاده می شود که وزن متوسط به بالا دارند. پارچه های پنبه ای و دورس و … به دلیل اینکه وزنی بالای ۱۵۰ -۷۰۰ دارند توسط این نوع جت رنگ می شوند. یکی از مزیت هایی که جت رنگرزی پارچه دایره ای دارد مصرف پایین آب آن است. اما نمیتوان برای رنگرزی پارچه های حساس و ظریف از آن استفاده کرد.

نحوه عملکرد دستگاه جت رنگرزی پارچه/ جت رنگرزی

رنگرزی پارچه توسط دستگاه جت رنگرزی پارچه  جزء حساس ترین مراحل آماده سازی پارچه می باشد‌. دستگاه جت رنگرزی پارچه از سه قسمت عمده شامل مخزن اصلی، سیستم حرکت دهنده پارچه و محلول ، تخلیه و بارگیری تشکیل شده اند. جت های رنگرزی در معرض مواد شیمیایی و اسیدی قرار دارند و احتمال فرسودگی آن ها زیاد است. به همین خاطر ماشین جت رنگرزی از فولاد ضد زنگ که حاوی ۴درصد مولیبدنوم است ساخته شده است. بنابراین می توان به راحتی و بدون نگرانی از خوردگی توسط اسید از آن استفاده کرد.

عوامل متعددی در نوع رنگرزی پارچه و چگونگی آن دخیل هستند. مهم ترین این عوامل شید رنگی مورد نظر و ساختار پارچه می باشد. نحوه بارگیری دستگاه جت رنگرزی پارچه به این صورت است که پارچه را به وسیله غلتک جلوی غلتک دستگاه قرار می دهند. پس از آن لبه پارچه را به غلتک دستگاه وصل کرده و عملیات رنگرزی شروع می شود. در جت های رنگرزی جلو دهنده با استفاده از سیستم اورفلو از محلول پر می شود. مواد داخل دستگاه را توسط سانتریفیوژ آبگیری با سرعت کنترل شده ایی به حرکت در می آورند.

سانتریفیوژ توسط نیروی گریز از مرکز این عمل را انجام می دهد و باعث بهبود عملکرد دستگاه جت رنگرزی پارچه می شود. حال پارچه و محلول در طول لوله انتقال تحت تاثیر جاذبه شروع به حرکت می کند. لوله های انتقال معمولا زیر حمام اصلی قرار دارند و یا در بالای دستگاه و خارج از آن قرار گرفته اند. برای کنترل کردن سرعت انتقال پارچه از غلتک های گردان و مدور استفاده می کنند. در صورتی که پارچه هنگام انتقال گیر کند به موتور فشار وارد شده و آلارم هشدار روشن می شود و به صدا در می آید. برای جلوگیری از چروک شدن پارچه در هنگام رنگرزی میله های منبسط کننده که دارای سطح محدبی هستند در دستگاه تعبیه شده اند.

تولید کننده دستگاه جت رنگرزی پارچه/ جت رنگرزی پارچه

تولید کنندگان دستگاه جت رنگرزی پارچه زیادی در ایران و کشور های دیگر مشغول به فعالیت هستند. آن ها جت های رنگرزی را در انواع مختلف تولید می کنند. انواع برند های دستگاه جت رنگرزی پارچه عبارتند از:

  • جت رنگرزی پارچه دیلمنلر

جت  رنگرزی دیلمنلر تولید کشور ترکیه می باشد که دارای تکنولوژی های روز دنیا است  و در ظرفیت های مختلف تولید می شوند. تحمل وزن این نوع جت ها از ۲۵ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم نیز می رسد و مصرف رنگ بسیار پایینی دارد.

  • جت رنگرزی پارچه تک سماک ترکیه

شرکت تولید کننده جت رنگرزی پارچه تک سماک در کشور ترکیه می باشد. جت های رنگرزی این شرکت دارای کیفیت بسیار بالا می باشد که مواد سازنده آن در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. این دستگاه تا حداکثر دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد می تواند کار کند.

  • جت رنگرزی پارچه هیساکو ژاپنی

جت هیساکو محصول کشور ژاپن جزء بهترین جت های رنگرزی موجود در بازار می باشد که تمامی امکانات یک دستگاه خوب را دارا می باشد. در این نوع جت رنگرزی افزایش و کاهش دما در سرعت بالا انجام می شود و مصرف آب پایین است.

  • جت رنگرزی پارچه آذر دلتا

شرکت آذر دلتا که در شهر یزد قرار دارد یکی از تولید کننده های داخلی جت های رنگرزی می باشد‌. محصولات این شرکت به دلیل اینکه جزء تولیدات داخلی هستند و گمرک شامل آن نمی شود قیمت پایین تری دارند.

  • جت رنگرزی پارچه پاکستانی

 جت رنگرزی پارچه پاکستانی به راحتی و بدون ایجاد مشکل بین محلول رنگرزی و پارچه حرکت نسبی ایجاد می کند‌. این حرکت موجب جذب رنگ بیشتر به پارچه می شود و در تمام نقاط پارچه رنگ به صورت یکنواخت پخش می شود.

  • جت رنگرزی پارچه فونگس

جت رنگرزی فونگس محصول کشور چین می باشد که امروزه در کشور ما بسیار از آن استفاده می شود. این نوع جت رنگرزی دارای سرعت بالایی است و همین امر باعث بالا رفتن سرعت کار می شود.

  • جت رنگرزی پارچه تیس ساخت آلمان

این برند از جت رنگرزی پارچه جزء بهترین برند های موجود در بازار می باشد.

جت رنگرزی پارچه - آذرام تکس

قیمت جت رنگرزی/ جت رنگرزی پارچه

قیمت انواع دستگاه جت رنگرزی پارچه با هم متفاوت می باشد. بسته این که دستگاه تازه باشد و یا دسته دوم قیمت ها اختلاف چشمگیری پیدا خواهند کرد.

قیمت دستگاه جت رنگرزی پارچه دست دوم

قیمت دستگاه های جت رنگرزی دسته دوم به عوامل زیر بستگی دارد:

  • میزان کارکرد دستگاه جت رنگرزی پارچه

واضح است که هر چه دستگاه قدیمی تر باشد قیمت آن نیز پایین تر خواهد بود. چون با کارکرد زیاد جت رنگرزی قطعات آن فرسوده شده و کیفیت آن ها از بین رفته است.

  • تعمیرات دستگاه جت رنگرزی پارچه

معمولا دستگاه های دسته دوم بعد از خریداری گاهی نیاز به تعمیرات دارد. چراکه قطعات حساس آن در صورتی که به درستی کار نکنند تمام فرایند رنگرزی را به هم می ریزند.

  • امکانات دستگاه جت رنگرزی پارچه

دستگاهی که قصد خریداری آن را دارید اگر تمامی امکانات لازم برای رنگرزی پارچه بدن دخالت اپراتور را دارا باشد مطمئنا قیمت بالاتری خواهد داشت.

قیمت دستگاه های جت رنگرزی پارچه در کارخانه

قیمت جت رنگرزی پارچه کارخانه نسبت به نوع دسته دوم آن بسیار متفاوت است. چرا که جت های رنگرزی کارخانه بنا به جدیدترین تکنولوژی ها تولید می شوند و دچار فرسودگی نشده اند. قیمت جت ها بسته به اینکه تولید داخلی باشند یا وارداتی تفاوت چشمگیری دارند. معمولا دستگاه های وارداتی به دلیل وجود گمرک به نسبت قیمت بالاتری دارند. همچنین اگر دستگاه وارداتی از برندهای برتر دنیا باشد لازم است هزینه زیادی بابت آن پرداخت شود.

ممکن است تنها هدف شما در خرید دستگاه پایین بودن قیمت باشد و به کیفیت دستگاه توجه نکنید. در این صورت ممکن است ضرر های جبران ناپذیری را در صنعت خود متحمل شوید. پس لازم است به کیفیت و قیمت هر دو توجه زیادی شود.

جت رنگرزی پارچه - آذرام تکس

خرید دستگاه جت رنگرزی پارچه/ جت رنگرزی

اگر قصد خرید دستگاه جت رنگرزی پارچه را دارید به سایت ها و شرکت معتبر مراجعه کنید‌.  همچنین قبل از هر کاری سعی کنید به طور کامل  در مورد نحوه عملکرد و نوع کارکرد آن ها اطلاعات کسب کنید. مثلا دستگاه جت رنگرزی برای پارچه های تار و پود با پارچه های دیگر متفاوت است. اگر صنعت شما بزرگ باشد لازم است میزان ظرفیت جت رنگرزی پارچه نیز بالاتر باشد. ممکن است برای شما کیفیت و کارکرد دستگاه مهم تر از میزان هزینه و قیمت آن باشد.

در این صورت به شما توصیه می شود که دستگاه درجه یک و تازه را خریداری کنید. چراکه با کیفیت بودن دستگاه باعث به وجود آمدن شید رنگی می شود. هر چند برای داشتن رنگرزی با کیفیت تنها دستگاه تخیل نیست بلکه باید مواد مورد استفاده نیز از کیفیت بالایی برخوردار باشند.  اما در صورتی که کار شما با جت رنگرزی سنگین نبوده دستگاه های دست دوم می تواند جوابگوی صنعت شما باشند. اما توجه داشته باشید که در هنگام خرید دستگاه دسته دوم حتما به تمامی قطعات و اجزاء آن دقت کنید. در صورت تشخیص نامناسب بودن دستگاه از خرید آن خودداری کنید.

فروش دستگاه جت رنگرزی پارچه/ جت رنگرزی

گاهی ممکن است شما به دلیل تعطیلی صنعت خود و یا تعویض جت رنگرزی پارچه قصد فروش آن را داشته باشید. برای اینکار می توانید با مشورت کارشناس و جمع آوری اطلاعات در مورد میزان قیمت ها دستگاه خود را به راحتی به فروش برسانید. اگر قطعات دستگاه شما سالم باشند و کارکرد آن ها کوتاه مدت بوده باشد قیمت فروش آن نیز بالاتر می رود. اما در صورتی که قطعات آن همچون کنترل کننده دما و فشار ، مخزن اصلی و.‌. دچار آسیب شده باشند به نسبت آن میزان قیمت دستگاه شما پایین می آید. اگر قصد دارید دستگاه جت رنگرزی پارچه خود را با قیمت مناسب تر به فروش برسانید بهتر است در صورت نیاز به تعمیرات آن را تعمیر کنید.

بهترین برند جت رنگرزی

جت رنگرزی پارچه دیلمنلر جزء بهترین برند های دستگاه رنگرزی است. این دستگاه با تکنولوژی بسیار پیشرفته ای که دارد برای انواع رنگرزی پارچه های تار و پودی و تریکو مناسب است. در حال حاضر جت رنگرزی دیلمنلر جزء کم هزینه ترین و باکیفیت ترین دستگاه ها در بازار جهانی می باشد. در صورتی که نازل مناسب برای دستگاه انتخاب شود می تواند پارچه هایی با وزن 70g/m  تا 2300g/m  را رنگرزی کند. دستگاه جت رنگرزی دیلمنلر مصرف آب بسیار پایینی دارد به طوری که L/R  آن حدود 4/1 می باشد.

در واقع این ویژگی می تواند جزو بهترین ویژگی های این دستگاه باشد چرا که کشور ما با معضل کم آبی روبرو است.  تمام قسمت ها و قطعات این ماشین که در معرض تماس با مواد شیمیایی و اسیدی قرار دارند از جنس استیل ضد زنگ می باشد که طبق استاندارد های آمریکا و اروپا ساخته شده است. 

بخش های تشکیل دهنده این دستگاه جت رنگرزی پارچه عبارتند از:

وینچ تخلیه 

تانک اضافی

مبدل حرارتی

پمپ گردش اصلی

بدنه اصلی

مبدل حرارتی

مخزن رزرو

قطعات همه بخش های نام برده و همچنین قطعات الکتریکی همگی ساخت کشور آلمان می باشد.

یکی دیگر از برند های بسیار معتبر موجود در بازار برند تیس ساخت آلمان است. این نوع دستگاه مجهز به دستگاه کنترل فشار و حرارت با کیفیت بسیار بالا است. همچنین  حجم حمام رنگرزی نسبت به وزن پارچه که تحمل می کند بسیار مناسب در نظر گرفته شده است. جنس جت رنگرزی آلمانی جزء بهترین ها در بازار دنیا می باشد به همین جهت در سراسر دنیا این دستگاه طرفداران زیادی دارد. از مزایای فوق العاده جت رنگرزی پارچه میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

بهینه سازی ساختاری

با داشتن سرعت رنگرزی بالا و در عین حال جلوگیری از گره زدن نخ پارچه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

بالا بودن طیف رنگرزی

به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارد موجب شده تا رنگرزی پارچه به صورت کامل و یکنواخت انجام پذیرد.

نسبت حمام اصلی کم

نسبت حمام اصلی در آن کم بوده و به همین خاطر میزان قابل توجهی مصرف آب در آن کاهش می یابد. همین امر باعث کاهش هزینه های صنعت رنگرزی پارچه می شود‌.

سخن آخر

هنگام خرید جت رنگرزی پارچه توجه کنید که برای رنگ کردن چه نوع پارچه و تا چه وزنی آن را احتیاج دارید. سپس بنا به برآورد خود و با مشورت از کارشناسان متخصص نوع دستگاه رنگرزی خود را انتخاب کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنید. اما در صورتی که قصد فروش دستگاه جت رنگرزی پارچه را دارید ابتدا قیمت ها را بررسی کرده و پس از آن می توانید به کمک سایت ها به صورت اینترنتی آن را به فروش برسانید. دقت کنید که چه در هنگام خرید جت رنگرزی و چه هنگام فروش آن در مورد میزان رنج قیمت ها اطلاعات داشته باشید. با این کار با خیال راحت و بدون اینکه سرتان را کلاه بگذارند می توانید خرید و فروش خود را انجام دهید.

 

سوالات متداول

دستگاه جت رنگرزی پارچه به منظور رنگرزی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. با پیشرفت تکنولوژی این نوع دستگاه ها دارای تغییرات چشمگیری شده اند به گونه ایی که دیگر نیاز چندانی به دخالت اپراتور ندارند‌. در واقع این دستگاه دارای سرعت و دقت بالایی است که به صورت اتوماسیون کار می کند.

  • جت رنگرزی پارچه دیلمنلر
  • جت رنگرزی پارچه تک سماک ترکیه

  • جت رنگرزی پارچه هیساکو ژاپنی
  • جت رنگرزی پارچه آذر دلتا
  • جت رنگرزی پارچه پاکستانی
  • جت رنگرزی پارچه فونگس
  • جت رنگرزی پارچه تیس ساخت آلمان

هنگام خرید جت رنگرزی پارچه توجه کنید که برای رنگ کردن چه نوع پارچه و تا چه وزنی آن را احتیاج دارید. سپس بنا به برآورد خود و با مشورت از کارشناسان متخصص نوع دستگاه رنگرزی خود را انتخاب کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنید.

5/5
دیدگاهتان را بنویسید