دستگاه های نساجی

دستگاه های نساجی - آذرام تکس

انواع دستگاه های نساجی

دستگاه های نساجی شامل دستگاه‌های ریسندگی، بافندگی پارچه، رنگرزی، چاپ، تکمیل پارچه و برش است.

دستگاه‌های ریسندگی:

با استفاده از دستگاه‌های پنبه پاک کن و حلاجی الیاف پنبه از دانه پنبه جدا ‌می‌شود. در فرایند حلاجی دستگاه‌های زننده مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های زننده انواع مختلفی دارند مانند زننده کرشنر و زننده پله‌ای. قبل از تبدیل نخ به پارچه، باید نخ را از طریق دستگاه ریسندگی ایجاد کرد. ریسندگی فرایندی است که طی آن الیاف به نخ(yarn) تبدیل ‌می‌شود. دستگاه کارد، دستگاه کشش، دستگاه شانه، فلایر ، رینگ، دستگاه اوپن اند(open end spinning) از جمله دستگاه‌های ریسندگی هستند.

دستگاه‌های بافندگی:

که انواع مختلفی از دستگاه‌های بافندگی در تولید پارچه به کار ‌می‌رود. پارچه در این دستگاهها با قراردادن پود در بین تارها و کوبیدن آن به لبه کار تولید می‌شود.

دستگاه‌های رنگرزی پارچه:

انواعی از دستگاه های نساجی هستند که برای افزودن رنگ به نخ یا پارچه به کار می‌روند. دستگاه چاپ اسکرین تخت، چاپ اسکرین چرخان(دستگاه روتاری اسکرین)، دستگاه چاپ غلتکی، دستگاه چاپ دیجیتال از انواع دستگاه‌های چاپ پارچه هستند. برای رنگرزی پارچه از دستگاه رنگرزی ژیگر، دستگاه رنگرزی وینچ، رنگرزی جت، دستگاه رنگرزی کف و رنگرزی پد- فولارد استفاده ‌می‌شود.

دستگاه‌های تکمیل:

در طی تکمیل نهایی تولید پارچه فرایندهای شیمیایی و فیزیکی روی پارچه انجام ‌می‌شود. فرایند تکمیل پارچه با استفاده از دستگاه‌ هایی مانند دستگاه والک، خار زنی، تیغ پارچه، تراش پارچه، ضد آبرفت، سوپر فینیش اجرا می‌شود. همچنین دستگاه‌های کامپکتور یا سانفوریزه، استرچ، سنباده‌زنی، پولیش پارچه هم در فرایند تکمیل نهایی کاربرد دارند. دستگاه فلت پارچه، پرس پارچه، استنتر، انواع خشک‌کن پارچه و انواع آبگیر پارچه از دیگر دستگاه‌های تکمیل نهایی پارچه هستند.

دستگاه استیمر یکی از دستگاه هایی کاربردی است که برای انجام مراحل تکمیلی پارچه مورد نیاز است. بدون استفاده از این دستگاه امکان تولید پارچه و ارائه آن به بازار وجود ندارد. مرحله دستگاه خشک کن پارچه به منظور تثبیت و تکمیل پارچه انجام می شود. یکی از دستگاه هایی کاربردی است که برای انجام مراحل تکمیلی پارچه مورد نیاز است. بدون استفاده از این دستگاه امکان تولید پارچه و ارائه آن به بازار وجود ندارد. مرحله دستگاه خشک کن پارچه به منظور تثبیت و تکمیل پارچه انجام می شود.

دستگاه های نساجی - آذرام تکس

نحوه کار با دستگاه های نساجی

دستگاه‌های ریسندگی: با استفاده از دستگاه‌های زننده، جداسازی الیاف(حلاجی) انجام ‌می‌شود. در این دستگاه های نساجی الیاف توسط غلتک‌هایی به سمت تیغه‌های زننده حرکت کرده و از هم باز ‌می‌شوند.

 در دستگاه کارد(Card Machine) با عبور توده الیاف از بین سیلندرهای دندانه‌دار یک رشته ضخیم الیاف به نام فیتیله ایجاد ‌می‌شود.

دستگاه شانه الیاف کوتاه و نامناسب را از الیاف اصلی جدا کرده و فیتیله جدید ایجاد ‌می‌شود که به آن فیتیله شانه ‌می‌گویند.

دستگاه فلایر نیمچه نخ‌های نازک‌تر از فیتیله تولید ‌می‌کند. نیمچه نخ‌ها روی یک لوله مقوایی یا پلاستیکی پیچیده ‌می‌شوند. در دستگاه رینگ با استفاده از غلتک‌ها اندازه نیمچه نخ کاهش می‌یابد تا به اندازه نخ برسد و به دور ماسوره پیچیده ‌می‌شود. در دستگاه اوپن اند، نخ مستقیما از فیتیله تشکیل ‌می‌شود بنابراین این دستگاه در فرایند تولید نخ به جای فلایر و دستگاه رینگ به کار ‌می‌رود.

دستگاه‌های بافندگی: در صنایع نساجی برای تهیه تار از دستگاه چله پیچ استفاده ‌می‌کنند. در دستگاه‌های بافندگی روش‌های متفاوت پودگذاری انجام ‌می‌شود. دستگاه کشباف و دستگاه‌های حلقوی پودی از انواع دستگاه‌های بافت حلقوی هستند. در این دستگاه‌ها پارچه بصورت گرد تولید ‌می‌شود.

دستگاه‌های رنگرزی و چاپ پارچه: در دستگاه روتاری بعد از قرارگیری پارچه روی نقاله، شابلون‌های روتاری بصورت اتوماتیک فرایند چاپ را انجام ‌می‌دهند. در دستگاه رنگرزی وینچ، پارچه‌ها به هم دوخته شده و همزمان رنگ ‌می‌شوند.

دستگاه‌های تکمیل: در انواع دستگاه خشک کن پارچه در برخورد با سیلندرهای داغ، صفحات داغ و یا اتاقک هوای گرم خشک ‌می‌شود. برخی دستگاه های نساجی برای تولید سطوح پرزدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدین منظور پارچه را از روی غلتک‌های خاردار داخل دستگاه خار پارچه عبور می‌دهند. در دستگاه‌های کامپکت، پارچه طی عبور از سیستم بخاردهی در مدت زمان معین، متراکم‌تر شده و در طول و عرض مناسب قرار می‌گیرد.

دستگاه های نساجی - آذرام تکس

آشنایی با دستگاه های نساجی ایرانی

فرایند تولید محصولات نساجی شامل تولید نخ، تولید پارچه، شستشوی پارچه، رنگرزی و در نهایت فرایند‌های تکمیلی است. در طول تاریخ تحولات بزرگی در دستگاه های نساجی رخ داده است. روش‌های صنعتی نساجی تکامل یافته و پیشرفت کرده‌اند. این صنعت از ماشین آلات بسیار متنوعی برای تولید پارچه استفاده ‌می‌کند. دستگاه های نساجی نامی کلی برای انواع تجهیزات مکانیکی است که در فرایند تبدیل الیاف طبیعی و مصنوعی به پارچه به کار می‌روند. این دستگاه‌ها از نظر اندازه متفاوت هستند. بیشتر دستگاه‌های سنگین صنعتی فقط در کارخانه‌های بزرگ نساجی یافت می‌شوند.

دستگاه چله پیچی مجهز به شیب یابی هوشمند از جمله دستگاه های نساجی تولید داخل است. چله پیچ پارچه FL، چله پیچ پارچه FH، چله پیچ D&S و چله پیچ پارچه FM از انواع دستگاه‌های چله پیچ ایرانی هستند. علاوه بر این انواع تجهیزات و لوازم جانبی دستگاه های نساجی توسط شرکت‌های سازنده ماشین آلات نساجی در ایران تولید ‌می‌شود.

خرید دستگاه های نساجی

خرید از شرکت آذرام تضمین کننده یک فرایند تولید پارچه قابل اطمینان با استفاده از دستگاه های نساجی با کیفیت بالا است. خریداران برای اطلاع از آخرین فناوری‌های به کار رفته در دستگاه های نساجی می‌توانند با شماره‌های کارشناسان فروش تماس بگیرند.

دستگاه های نساجی - آذرام تکس

قطعات دستگاه های نساجی

در دستگاه های نساجی مختلف انتقال نیرو از طریق چرخ و تسمه، چرخ و زنجیر و چرخ دنده به وفور دیده ‌می‌شود. علاوه بر انتقال حرکت، چرخ دنده‌ها برای افزایش یا کاهش سرعت دستگاه های نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بادامک‌ها در انواع مختلف دستگاه‌ های بافندگی کاربرد زیادی دارند. بادامک یک قطعه بیضی شکل است که بر روی شافت قرار دارد و می چرخد. بر اثر چرخش بادامک، قطعه دیگری که پیرو نام دارد بالا و پایین ‌می‌رود. در برخی دستگاه‌های بافندگی تا هشت قطعه بادامک فرایند بافت را انجام می‌دهند. قطعات به کار رفته در دستگاه‌های بافندگی مانند قرقره بزرگ پارچه، قرقره نخ، لامل‌ها، محل قرارگیری لامل‌ها، ورد و میلک‌های ورد هستند. شانه دفتین، رزرو پود، سیستم تعویض پود، شانه ایرجت، نمونه پروژکتایل، سیستم نخ کشی ژاکارد از دیگر قطعات دستگاه‌های بافنده هستند. غلتک پیچش پارچه، پنل کنترل رایانه‌ای، سیستم کنترل بادامک، گره زن چله، سیستم نخ کشی اتوماتیک نیز در دستگاه‌های بافنده کاربرد دارند.

قطعات دستگاه استنتر مانند کلیپس و پین‌پلیت نگهدارنده، سیستم‌های کنترلی، بخش ورودی پارچه، لبه بازکن مدور و لبه بازکن تخت پود صاف‌کن هستند. در این دستگاه سیستم گرمایشی گازوئیلی، سیستم گرمایش برقی، موتور محرک و زنجیر انتقال حرکت، مخزن جمع کننده پارچه هم کاربرد ویژه‌ای دارند.

ایمنی دستگاه های نساجی

دستگاه های نساجی دارای ده‌ها کلید و سوئیچ هستند که هرکدام وظیفه خاصی دارد. قبل از کار کردن با دستگاه‌ها مشورت با افراد مطلع ضروری است. زیرا اشتباه و بی دقتی حین استفاده از دستگاه‌ های نساجی ممکن است منجر به خسارات جانی و مالی کارکنان شود. اتصال زمین(سیم ارت) از دیگر مواردی است که باید برای حفاظت اشخاص از برق گرفتگی و آسیب به دستگاه‌ها به آن توجه شود. با استفاده از سیم ارت، اگر جریان الکتریکی به بدنه دستگاه برسد و دستگاه به زمین متصل باشد بلافاصله فیوز جریان برق را قطع ‌می‌کند.

استهلاک دستگاه های نساجی

در صنایع نساجی باید به کنترل، شناسایی آسیب‌های وارده به دستگاه‌ها، پیش بینی استهلاک دستگاه و عمر مفید آن توجه ویژه‌ای شود. هنگامی که دستگاه های نساجی در وضعیت خوبی باشند عملکرد بهتری خواهند داشت و بهره‌وری را افزایش می‌دهند.

اطمینان از ایمنی دستگاه‌ها، کارایی دستگاه‌ها و افزایش تولید در مدت زمان کمتر از جمله مزایای نگهداری از دستگاه های نساجی هستند. با انجام تعمیرات پیشگیرانه منظم، می‌توان از عملکرد ایمن دستگاه های نساجی اطمینان پیدا کرد. علاوه بر این، طول عمر دستگاه های نساجی با نگهداری صحیح افزایش خواهد یافت.

قیمت دستگاه های نساجی

نوع دستگاه، نام برند، کشور سازنده دستگاه، نوسانات ارزی و محدودیت‌های واردات و صادرات از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت دستگاه های نساجی هستند. اطلاع از وضعیت قیمت انواع دستگاه های نساجی با ارسال پیام به پشتیبانی وب سایت امکان‌پذیر است.

سوالات متداول

دستگاه های نساجی دارای ده‌ها کلید و سوئیچ هستند که هرکدام وظیفه خاصی دارد. قبل از کار کردن با دستگاه‌ها مشورت با افراد مطلع ضروری است. زیرا اشتباه و بی دقتی حین استفاده از دستگاه‌ های نساجی ممکن است منجر به خسارات جانی و مالی کارکنان شود. اتصال زمین(سیم ارت) از دیگر مواردی است که باید برای حفاظت اشخاص از برق گرفتگی و آسیب به دستگاه‌ها به آن توجه شود. با استفاده از سیم ارت، اگر جریان الکتریکی به بدنه دستگاه برسد و دستگاه به زمین متصل باشد بلافاصله فیوز جریان برق را قطع ‌می‌کند.

نوع دستگاه، نام برند، کشور سازنده دستگاه، نوسانات ارزی و محدودیت‌های واردات و صادرات از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت دستگاه های نساجی هستند. اطلاع از وضعیت قیمت انواع دستگاه های نساجی با ارسال پیام به پشتیبانی وب سایت امکان‌پذیر است.

فرایند تولید محصولات نساجی شامل تولید نخ، تولید پارچه، شستشوی پارچه، رنگرزی و در نهایت فرایند‌های تکمیلی است.

5/5
دیدگاهتان را بنویسید